President Vladamir Putin and Dmitry Medvedev A few weeks ago we reviewed the Communist Party’s unique approach to PR damage control; today we observe the ways in which the Party ensures positive coverage in foreign media outlets.

In short: they pay for it.

We’re not talking about traditional Party mouthpieces like Pravda and The People’s Daily. This matter concerns stories carried by familiar American media outlets like The Huffington Post and CNBC, which recently posted op-eds by “independent” businessmen proclaiming Russia to be “Europe’s Bright Light of Growth”, calling the government’s approach to the worldwide recession “a model of restraint” and naming Russia “the most dynamic place on the continent.”

An investigation by ProPublica, a research organization dedicated to facilitating “Journalism in the Public Interest”, found that Ketchum planted these complimentary pieces in order to improve Western perceptions of two-time Russian President Vladamir Putin’s government and the nation’s business culture. Ketchum, one of the world’s largest PR firms and PRWeek‘s 2012 agency of the year, has represented the Kremlin since 2006.

Ketchum’s filings with the US Justice Department reveal that, while the company’s employees did not write the stories themselves, they did reach out to the authors and arrange for the placement of their op-eds on prominent websites in order to encourage “foreign investments” in Russian companies.

Read more