
SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK

Index No. 603121/07

DAN RATHER, : Commercial Part 27

Part Calendar No. 20058

Plaintiff,

Hon. Ira Gammerman

-against-

ORAL ARGUMENT

CBS CORPORATION, : REQUESTED

Defendant.

x

DEFENDANT’S RESPONSE TO PLAINTIFF’S

MOTION TO COMPEL DOCUMENT PRODUCTION FROM

RICHARD THORNBURGH, LOUIS BOCCARDI, AND K&L GATES LLP

Dated: November 3, 2008

James W. Quinn

Mindy J. Spector
Yehudah L. Buchweitz

WElL, GOTSHAL & MANGES LLP

767 Fifth Avenue

New York, NY 10153-0119

(212) 310-8000

Of Counsel

Anthony M. Bongiorno
Mary Catherine Woods

CBS LAW DEPARTMENT

51 West 52nd Street

New York, NY 10019

(212) 975-2721

Attorneysfor Defendants



PRELIMINARY STATEMENT

Defendant CBS Corporation (“CBS”) respectfully submits this response to Plaintiff Dan

Rather’s motion to compel document production from Richard Thomburgh. Louis Boccardi

(together, the “Panel”), and K&L Gates LLP (“K&L”) (collectively, “the Panel Witnesses”) in

order to correct misstatements in Plaintiffs memorandum of law concerning CBS. Instead of

focusing on the privilege issue, Rather’s memorandum, just like his letter to the Court dated

September 3, 2008, attempts to distort the Independent Panel’s work into part of a conspiracy

against Rather. While CBS takes no position with respect to the privilege dispute between

Rather and the Panel Witnesses, non-parties to this action, CBS cannot allow Plaintiff to so

grossly misstate the record.

Rather claims that CBS is funding and directing the Panel Witnesses’ current privilege

dispute with him. Rather apparently believes that the Panel Witnesses are CBS’s surrogates in

another battle with him, which is simply not true. Although CBS has agreed to indemnify the

Panel Witnesses for their fees in responding to the subpoena and appearing for depositions, it has

not paid and has informed K&L that it will not pay its legal fees in connection with this privilege

dispute. Furthermore, CBS has not instructed the Pane! Witnesses to assert privilege and in fact

informed K&L in February 2008 that it was asserting no such privilege. Further, CBS advised

Plaintiff in March 2008 that it is not asserting a privilege with respect to the communications

between CBS and the Panel.

Rather also asserts that the Panel was not truly independent because CBS allegedly

instructed the Panel to destroy documents, considered only conservative lawyers for the Panel,

and dictated the outcome of the Panel’s investigation. As is clear from the sworn testimony of

Linda Mason, it is completely false that CBS instructed the Panel Witnesses to destroy any drafts

1



of the Panel Report, interview notes or any other Panel-related documents. Further, as is clear

from the deposition testimony, because of the perception that CBS News and Dan Rather had a

liberal bias, CBS purposefully chose a Republican lawyer, not for any nefarious purpose, but to

open itself up to its harshest conservative critics and to ensure that the Panel’s findings would be

found to be credible. Finally, the Panel was completely independent and conducted its

investigation without the influence of CBS, as all the testimony in the case proves.

Rather also complains that the Panel did not conduct a “full” investigation. However, the

Panel’s investigation was in accord with its mandate. As P’aintiff admitted on multiple

occasions in his brief, the Panel’s mandate was to investigate the process by which the

September 8, 2004 story concerning President Bush (the “Broadcast”) was prepared and

broadcast. (Pl.’s Br. at 4, 5). The Panel’s mandate was not to report the news, nor was it to

investigate whether what Rather reported in the Broadcast was true. All the testimony in the

case is that CBS, at great expense, appointed the Panel and exposed itself to criticism by the

Panel. In fact, CBS News was ultimately excoriated by the Panel.

Rather’s motion, replete with factual errors and bloviation, should be seen for what it is:

yet another attempt to salvage his case by claiming that CBS is “hiding” critical information

from him. As the Court may recall, at the inception of this case, Plaintiff told the media that

CBS was “hiding” the investigative report of Erik Rigler, an independent investigator. Plaintiff

clamored for the production of the report and the deposition of Rigler on the belief that such

discovery would vindicate Rather and show that the Killian documents were authentic. Rigler’s

report and his deposition, of course, showed the exact opposite—that Rigler could not

authenticate the documents or determine their source. With this motion, Rather again indulges in

a fantasy that CBS and the Panel Witnesses are “hiding” important information from him.



Rather’s unceasing desire to find “hidden” documents—first with Rigler and now with the Panel

Witnesses—only demonstrates that the foundation of his case is built upon total speculation and

is without factual support.

Although CBS does not know what information is contained in the withheld documents,

the Panel Witnesses’ internal work can be neither relevant to CBS’s alleged contractual

obligations to Rather nor to whether CBS owed and/or breached any alleged fiduciary duty to

him. The current discovery dispute merely burdens the Court with yet another irrelevant

sideshow that frustrates the speedy resolution of this case.

A. The Panel’s Investigation Was Independent.

Unwilling to accept that the Panel operated independently of CBS, Rather resorts to

unsubstantiated assertions that (I) CBS is funding K&L’s efforts to block further discovery, (2)

CBS instructed K&L to destroy notes and drafts, (3) the independence of the Panel is suspect

because CBS only considered conservative lawyers, and (4) CBS was involved in the Panel’s

work and “dictated” its outcome. Each of these assertions is false.

First, Rather claims, without offering any evidence, that “CBS is now funding the effort

of the Panel] to block further discovery through an improper assertion of privilege” and that the

Panel’s privilege log was prepared on “CBS’s nickel.” (Pl.’s Br. at 2. 13, and 24 n.7). Although

CBS has agreed to indemnify the Panel Witnesses for their efforts in responding to the

subpoenas, CBS has informed K&L that it will not pay its legal fees with respect to its privilege

dispute (Sç~ Spector Aff. at ¶3; Ex. 1 (Missal Depo Tr. at 7:18-8:24) (no mention of payment

for preparing privilege log))) Indeed, CBS advised both K&L and Plaintiff even before Plaintiff

Relatedly, Rather asserts that K&L confirmed its engagement by CBS in a letter dated September 23,

2004. (P1’s Br. at 4). Plaintiff fails to disclose to the Court that this engagement letter was sent to Linda

Mason, who is not a lawyer, and the letter was not countersigned by CBS. (~ P1.’ sEx. C). Defendant’s

exhibits are attached to the Spector Aff. as “Ex..~....”

3



served the subpoenas upon the Panel Witnesses that it would not be asserting privilege with

respect to communications between CBS and the Panel. (S~ Spector Aff. at ¶2; Ex. 2 (March

L7, 2008 letter from Mindy J. Spector to Edward Reich) (“We will also produce all documents

provided to the Panel as well as communications between CBS and the Panel.”)).

Second, Rather’s claim that CBS instructed the Panel to destroy drafts of the Report is

directly contradicted by the sworn testimony of Linda Mason. Ms. Mason unequivocally

testified that she never instructed the Panel to discard or destroy drafts of the Panel Report, notes

of any interviews generated concerning the Panel’s investigation or any other Panel-related

documents. (S~ Ex. 3 (Mason Depo. Tr. at 167: 13-169:2)).

Third, Plaintiff suggests that CBS’s choice of a Republican Panel member (Thornburgh)

is “suspicious.” (PL’s Br. at 1). However, CBS has made clear that selecting a Republican

Panelist was a deliberate choice.2 As Andrew Heyward explained, b]ecause CBS News, fairly

or unfairly, had a reputation for liberal bias, the harshest scrutiny was obviously going to come

from the right, and that’s why we thought a Republican lawyer would help inoculate us against

that scrutiny.” (S~Ex. 4(Heyward Depo. Tr. at 342:15-21)).~ This strategy of choosing one

Republican Panel member, Heyward further testified, “worked brilliantly because the Panel

found that there was no political bias in the report, which was a very, very positive thing for CBS

News and for Mr. Rather’s reputation.” (S~ id. at 341:21-342:1). Far from choosing a Panel to

2
Rather suggests that Ms. Mason was unable to recall “who the GOP sources were that CBS consulted”

to discuss potential Panel members. (Pl.’s Br. at 8). More accurately, Ms. Mason testified that she

“talked with other people who would have opinions,” not just GOP sources. (S~ Ex. 3 (Mason Depo. Tr.

at 77:12-78:2)).

See also Ex. 3 (Mason Depo. Ti. at 49:19-50:5) (“We were considering who panelists might be, and we

thought that a Republican conservative lawyer would be a good person to have on the panel. ...
Because

CBS News was known as a liberal organization, and we felt that somebody who didn’t come with liberal

credentials would be able to deliver a report that would be accepted both within CBS News and in the

world at large.”).

4



harm Rather or to appease the Bush Administration, CBS’s choice of Messrs. Thornburgh and

Boccardi for the Panel in fact protected Rather’s reputation and ensured that the Report was not

seen as a liberal whitewash.

To bolster his theory that the Panel was somehow not independent, Rather denigrates the

contribution of Louis Boccárdi, the highly-respected former President and CEO of the

Associated Press, by calling him an “assistant to K&L.” (Pl.’s Br. at 4). As Thornburgh once

remarked, Boccardi made “enormous and significant contributions” and was “an equal partner in

the investigation, and in writing and editing” the Report. (S~ Ex. 5 (CBS 16885)). Calling

Boccardi a mere “assistant to K&L” displays Rather’s willingness to disrespect a prominent

member of his profession and to disregard the facts in order to advance his own agenda.

Finally, Rather asserts that CBS “dictated” the outcome of the investigation and was

involved with the Panel’s work. (Pl.’s Br. at 1, 2). Rather has no evidence to support his

assertion because it is not true. Testimony adduced during discovery is undisputed that the Panel

operated independently of CBS. Ms. Mason testified that tJhe Panel did what it wanted” and

agreed that CBS did not have “any input or influence with respect to the findings of the Panel.”

(S~ Lx. 3 (Mason Depo. Tr. at 163:14-23; 203:7)). Michael Missal testified that the Panel

conducted an “objective fact investigation” with no preconceived outcome. (S~ Lx. I (Missal

Depo. Tr. at 231:14-18)). Andrew Heyward testified that he agreed that the Panel and K&L

“conducted the investigation in a completely independent manner.” (S~ Lx. 4 (Heyward Depo

Tr. at 58:7-20)). And Leslie Moonves testified that “categorically, we did not push or cajole or

have anything to do with the Panel} except to ask them when they possibly would be ready

with the Report].” (S~ Lx. 6 (Moonves Depo. Tr. at 207:9-11)). Rather does not (nor can he)

5



rebut the sworn testimony of these four witnesses who all agree that the Panel conducted its

investigation without CBS’s influence.

As for why CBS purportedly “dictated the outcome of the Panel’s review,” Rather asserts

that it was to “criticize the Broadcast, empowering CBS to get rid of Mr. Rather and others.”

(Pl.’s Br. at I). This statement is blatantly false. After the Report was released on January 10,

2005, Rather kept his job. (S~ Lx. 7 (CBS 5552-57) (Moonves statement dated January 0,

2005, noting that no action would be taken against Rather)). He continued to work for CBS as

anchor of the Evening News until March 9, 2005. As he acknowledged at his deposition, Rather

and CBS initiated discussions concerning the timing of his leaving the anchor chair before the

Broadcast had aired, Rather finalized his decision before the Report had been released, and in

any case, CBS had the unilateral right to remove Rather at any time. (S~ Lx. S (Rather Depo.

Tr. at 344:3-24; 338:25-339:8)).

At the same time, Rather alleges that the Panel Report “exonerated” him and found “no

wrongdoing” on his part. (S~ F~l.’s Ex. Z (Am. Compl. ¶17, 87); Lx. 8 (Rather Depo. Tr. at

350:22-25)). But the Panel Report excoriated CBS News as an organization, finding

“considerable and fundamental deficiencies r&ating to the reporting and production of the

September 8 segment and the statements and news reports during the Aftermath.” (S~ Lx. 9

(Panel Report at 4)~4 Despite these facts, Rather wants the Court to believe that CBS had wanted

to “get rid of’ Rather all along by using the Report as a pretext. Rather’s theory is that CBS

News commissioned a costly Panel, in order to criticize itself, exonerate Dan Rather, and give

themselves cover for doing something that it had a contractual right to do anyway. Rather’s

position defies logic and common sense.

~ Si~ Ex. 9 (Panel Report at 22 1-223) (summarizing the “litany of missteps” that CBS took in airing
the Broadcast and responding to its aftermath).

€1



Regarding CBS’s purported “true involvement” with the Panel’s investigation, Rather

once again engages in irrelevant and unfounded speculation. (P1.’ s Br. at 2). While CBS was

apprised of the Panel’s progress, there is not a scintilla of evidence that CBS thereby influenced

the outcome of the investigation. Rather asserts, disingenuously, that Ms. Mason “contradicted”

herself when she testified that she never received any interim reports before December 29, 2004

but later added that the Panel described certain aspects of the Panel Report to her over the

telephone. (j~ at 9). There is no contradiction here. Having aspects of the report described over

the phone is not the same as having received a copy of any interim reports. Similarly, no fair

reading of the December 17, 2004 email would indicate, as Rather asserts, that Heyward had

knowledge of the specifics of the report before a draft was sent to CBS on December 29th.

(it).5 Both Ms. Mason and Mr. Heyward testified under oath that the email discussion

concerned the format of the report, not its contents. (S~ Lx. 3 (Mason Depo. Tr. at 195:6-15);

Ex. S (Heyward Depo Tr. at 618:13-619:21)).

B. The Panel’s Mandate Was to Investigate CBS’s Processes in Connection With the

Broadcast, Not to Conduct Investigative Work Rather and His Team Should Have

Done.

To this date, Plaintiff continues to refuse to accept that the purpose of the Panel was not

to investigate the underlying truth of the Broadcast or the authenticity of the Killian documents.

Rather claims that the “Panel’s failure to conduct a full and independent investigation]

evidences that CBS’s true motivations were not to report the news, but to appease the Bush

Administration and its partisan allies in Congress, whose anger over the substance of an

important news story threatened the business interests of its parent, Viacom, Inc.” (Pl.’s Br. at

With respect to what parts of the Panel Report will be made public, 1-leyward stated, in relevant part,

“yes, but what’s ‘the report’ and what’s ‘the backup material’ or ‘appendix’? even if they had to expand
the summary, we should consider this option if the big doc is too destructive.” (Pl.’s Ex. 0).

7



1). This statement is completely false and is a ludicrous and improper jump in logic. First, as

quoted by Rather himself, the Panel’s mandate was to “examine the process by which the

September 8 segment was prepared and broadcast.” (Pl.’s Br. at 5) (emphasis added).6 The

Panel was never asked to “report the news.” As Linda Mason testified, the Panel’s mandate was

not to “trace down every element of the story” or to determine whether the reported story was

true. (S~ Ex. 3 (Mason Depo. Tr. at 112:20-24; 114:12-19)).

Second, the result of the Panel’s investigation contradicts Rather’s assertion that the

investigation was done to “appease” the Bush Administration. Rather cannot deny that the

Panel’s Report found no evidence of political bias on the part of CBS News and Rather in

reporting the Broadcast. (~ Ex. 9 (Panel Report at 211). In Rather’s own words, the Panel

also “exonerated” him and found “no wrongdoing” on his part. (S~ Pt’s Ex. Z (Am. Compi.

¶1 7, 87); Ex. 8 (Rather Depo. Tr. at 350:22-25)). Moreover, multiple witnesses have been

questioned, but the sworn testimony is unanimous that no decisions—not the decision to appoint

a Panel or any decision about Rather’s status—were done to appease the Bush Administration or

Congress because their “anger” supposedly “threatened the business interests of its parent,

Viacom, Inc.” (S~,~ Ex. 3 (Mason Depo. Tr. at 53:15-54:2) (“I don’t think we wanted to

appease anybody”); Ex. 4 (Heyward Depo. Tr. at 613:25-614:9) (in having an investigation, CBS

was not “kowtowing to the right-wing Washington establishment, but was] trying to restore (its]

credibility”); Ex. 6 (Moonves Depo. Tr. at 138:20-23) (testifying that mollifying the right was

n]ot at all” one of the purposes of this Panel); Ex. 10 (Melton Depo. Tr. at 166:14-15; 175:21-

176:17) (in response to questioning on the advice Melton gave Heyward on continuing to defend

the Broadcast, “it was never discussed as to what Viacom’s business interests were”; never had

6
See also ri.’ s Br. at 4 (CBS announced an Iiidependent Review Panel that would “examine the process

by which Ithe Broadcast] was prepared and broadcast.”) (emphasis added.)

8



conversations on the impact of continuing to defend the Broadcast on Viacom’s business

interests).

Finally, all the testimony in the case is that CBS, at great expense, appointed the Panel

and opened itself up to criticism by the Panel in an effort to determine what went wrong at CBS

News. CBS News implemented the recommendations made by the Panel. There is no evidence

whatsoever, as Rather suggests, that the Panel was part of any government-corporate conspiracy.

Rather’s theory is a fantasy and his motion is nothing more than an intrusive and expensive

fishing expedition. Finally, in any event, the Panel and its work are irrelevant to Rather’s

remaining legal claims.

9



Dated: New York, New York

November 3, 2008

Of Counsel

Anthony M. Bongiorno
Mary Catherine Woods

CBS Law Department
51 West 52nd Street

New York, NY 10019

/

James W. Quin

Mindy J. Spector
Yehudah L. Buchweitz

WELL, GOTSHAL & MANGES LLP

767 Fifth Avenue

New York, NY 10153

(212) 310-8000

Attorneys for Defendants

10



Index No. 603121/07 Year

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK

DAN RATHER

Plaintiff,

V.

CBS CORPORATION

Defendant.

DEFENDANT’S RESPONSE TO PLAINTIFF’S

MOTION TO COMPEL DOCUMENT PRODUCTION FROM

RICHARD THORNBURGH, LOUIS BOCCARDI, AND K&L GATES LLP

Attorneys for

WElL, GOTSHAL & MANGES LLP

DEFENDANTS

767 FIFTH AVENUE

BOROUGH OF MANHATtAN, NEW’YORK, N.Y. 10153

(212)310-8000
.

To:

Artorney(s)for

Service of a copy ofthe within is hereby admit/ed

Dated:
.

Attorney(s)for

PLEASE TAKE NOTICE

Check Applicable Box

i:i that the within is a true copy ofa
NOTICE OF entered in the office ofthe clerk ofthe within named court on

ENTRY

i:i that an Order ofwhich the within is a true copy will be presentedfor settlement to the Hon.

one ofthejudges ofthe within named Court.
NOTICE OF

SETTLEMENT
a

on

Dated:

WElL, GOTSHAL & MANGES LLP

Attorneysfor

767 FIFTH AVENUE

BOROUGH OF MANHATTAN, NEW YORK, N.Y. 10153
To:

Attorneys (for)


	pg-00001.tif
	pg-00002.tif
	pg-00003.tif
	pg-00004.tif
	pg-00005.tif
	pg-00006.tif
	pg-00007.tif
	pg-00008.tif
	pg-00009.tif
	pg-00010.tif
	pg-00011.tif
	pg-00012.tif

