TVNewser FishbowlDC AgencySpy TVSpy LostRemote PRNewser SocialTimes AllFacebook 10,000 Words GalleyCat UnBeige MediaJobsDaily

Posts Tagged ‘Washington Post’

Morning Media Newsfeed: Aereo Plans Survival | Dish Makes Anti-Merger Case to FCC

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Aereo Signals Path to Survival if Classified as Cable System (WSJ)
Aereo Inc., the online video company that was widely expected to go out of business after losing a high-stakes Supreme Court case in June, signaled Wednesday that it sees a path to survival if it is classified in legal terms as a cable system. Mashable Aereo lost its case before the U.S. Supreme Court because a majority of the justices said its resemblance to a cable company meant it had violated copyright laws. Re/code The video streaming company told a U.S. district court in New York Wednesday it now thinks it’s entitled to be licensed as a cable system because of the Supreme Court’s decision. That would allow the company to stay alive although it would have to pay licensing fees in addition to costs to restart its stalled business. Aereo allowed consumers to watch local TV channels over the Internet for a monthly fee of up to $12 until shutting down its service a few weeks ago after the Supreme Court sided with broadcasters. Capital New York The broadcasters responded with their own argument, calling Aereo’s decision “astonishing.” “Whatever Aereo may say about its rationale for raising it now, it is astonishing for Aereo to contend the Supreme Court’s decision automatically transformed Aereo into a ‘cable system’ under Section 111 given its prior statements to this Court and the Supreme Court,” lawyers for the broadcasters wrote. Deadline Hollywood At issue is whether the District Court will lift a stay that allowed Aereo to remain in business while the case made its way to the Supreme Court. Broadcasters want it lifted so they can collect damages from Aereo’s infringement of their copyrights — a two-year period during which they say they “suffered irreparable harm.” Aereo faces additional hurdles even if the District Court agrees with its view. The FCC also might have to agree to define Aereo as a cable operator for it to qualify for the compulsory license — and it would have to be granted by the U.S. Copyright Office.

Read more

Mediabistro Course

Overcoming Writer's Block

Overcoming Writer's BlockUse proven tools and exercises to get back to writing! Starting July 15, learn a process that will help you pinpoint your optimal writing conditions, structure your time and build a framework to increase your productivity. Register now! 

Morning Media Newsfeed: Coulson Gets 18 Months | SiriusXM Fires Opie & Anthony‘s Cumia

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Andy Coulson Gets 18 Months in Tabloid Phone Hacking (NYT)
Andy Coulson, a former senior editor in Rupert Murdoch’s news empire and a onetime adviser to Prime Minister David Cameron, was sentenced on Friday to 18 months in prison for his part in the phone hacking scandal that convulsed Britain’s press, police and political elite and inspired calls for tighter regulation of journalists. HuffPost / AP Coulson was convicted June 24 after an eight-month trial triggered by a tabloid-wrongdoing scandal that led Murdoch to shut down the News of The World in 2011. Another former editor, Rebekah Brooks, and four others were acquitted. The Guardian The offense carries a maximum sentence of two years’ imprisonment, but Coulson received a discount of several months for his previous good character. He could be out in less than nine months because, as a non-violent offender, he is required to serve just half his sentence. THR Three other former News of the World staffers and one private investigator who hacked phones for the paper also pleaded guilty to hacking and also received their sentences Friday. They are former news desk editors Greg Miskiw, James Weatherup and Neville Thurlbeck, as well as Glenn Mulcaire, a private investigator who was used for hacking. Miskiw and Thurlbeck were sentenced to six months each, Weatherup got a suspended sentence of four months, and Mulcaire was given a suspended sentence of six months. Variety Coulson faces a retrial along with former royals editor Clive Goodman on separate charges that they made illegal payments to police officers to obtain royal phone directories. Over a period of more than a decade, journalists at the now-shuttered Sunday paper listened in on thousands of voicemails belonging to celebrities, politicians and crime victims.

Read more

Morning Media Newsfeed: Handler to Host Netflix Show | NYT, WaPo, Mozilla Team Up

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Chelsea Handler to Host Talk Show on Netflix (LostRemote)
Late-night comedian Chelsea Handler is moving from TV to Netflix, announcing Thursday she’ll host a talk show on the streaming service in 2016. NYT The idea could appear counterintuitive because Netflix, the subscription streaming video service, has thus far only posted original series in their entirety, not day by day or even week by week. But this apparent incongruity may be what appealed to Handler, a comic who has been public about seeking a new and different landing place after declaring that she was planning to leave E!, where for seven years she has hosted Chelsea Lately, a daily late-night show. WSJ Netflix will likely release the talk show episodes in a different way than it has debuted its other original series, where it is released all the episodes at once to encourage “binge viewing.” THR / The Live Feed “If I was going to continue working in this industry, I knew I had to do something outside the box to keep myself interested. I wanted to sit with the cool kids at lunch so I approached Netflix to make sure they were as cool as I thought they were, and when I confirmed my suspicions, like with any other future lover, I made my move,” said Handler in a statement. The Washington Post / Style Blog Before this, Handler made no secret that she despised the E! network — and her manager told the media she was actively looking for another gig. When E! announced the series finale of her talk show this summer, she offered the most lukewarm departure statement ever: “I will always look back at my time on E! as most people look back at their time in college. I’m glad I went.” HuffPost In addition to the talk show, Handler will also be collaborating with Netflix on five comedy specials into next year, including stand-up and docu-comedy specials.

Read more

Michael Hastings Gets Some Posthumous Love from Fox News Journo

TheLastMagazineCoverFrom the latest wave of reviews for Michael Hastings‘ posthumous novel The Last Magazine, out today, one jumps out. A rave in the Washington Post by Fox News chief D.C. correspondent James Rosen:

The [titular] magazine, you’ll not be surprised to learn, is a mid-Manhattan snake pit of literary ambition and fame-lust, where the international editor, an Indian intellectual-cum-socialite, vies with the managing editor, a bow-tied Southern historian, for the throne of editor-in-chief. The publisher has played up the parlor-game angle, and yes, some fun is to be had identifying Media Luminaries skewered here via roman à clef (Fareed Zakaria, Nick Denton, Lally Weymouth, et al.)…

Read more

Morning Media Newsfeed: Media Cover Cantor Loss | RTDNA Announces Winners

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Right-Wing Radio’s Win on Cantor (Politico)
Dave Brat didn’t have much money, staff or name recognition — but he did have Laura Ingraham. In the weeks leading up to Tuesday’s primary, the conservative talk radio host did more to raise Brat’s profile in his Virginia district than his own campaign could ever have done with its paltry budget and paid staff of two, political experts in the state and Washington said Wednesday. TVNewser Cable news networks went into overdrive with the stunning news Tuesday night. At 8:06 p.m. MSNBC’s Rachel Maddow interrupted Chris Hayes‘ show, which had been pre-recorded. Maddow called it “a shocking development in American politics.” (Hayes returned live at 8:38 p.m.). CNN’s Anderson Cooper called the race at 8:11 p.m. and FNC’s Trace Gallagher broke into The O’Reilly Factor at 8:14 p.m. ET, before Bret Baier and Megyn Kelly picked up coverage and filled out the 8 p.m. ET hour. NYT Few people did more than Ingraham to propel Brat, a 49-year-old economics professor who has never held elected office before, from obscurity to national conservative hero, defeating house majority leader Eric Cantor in the Republican primary held Tuesday night. And few stories better illustrate how his out-of-nowhere victory was due in large part to a unique and potent alignment of influential voices in conservative media. New York Daily News / Mouth of The Potomac Ingraham likened a rally she held for Brat to what she saw in 2008 when freshman senator Barack Obama was campaigning in the Iowa caucuses. She left Iowa knowing Obama would win. “The national media totally missed this,” said Ingraham, a nervy and entertaining conservative, noting how little coverage the rally got, mostly via the local NBC station and a conservative website. TVNewser Nearly 4 million people tuned into one of the cable news networks during the 8 p.m. ET hour Tuesday night as news broke that Cantor had been defeated in his Virginia primary race. As usual, Fox News led the way in both ratings metrics, averaging 2,794,000 total viewers and 485,000 adult 25-54 viewers in the 8 p.m. hour.

Read more

Morning Media Newsfeed: Logan Returns to CBS | DOJ to Review Music Licenses

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Lara Logan Back at Work on 60 Minutes (THR)
Lara Logan has returned to work at CBS News. The news ends a suspension that began last fall after an erroneous 60 Minutes report on the Sept. 11, 2012 attacks on the U.S. mission in Benghazi that resulted in the death of Ambassador Christopher Stevens and three other U.S. personnel. TVNewser Logan was asked to take a leave of absence in November after the flawed report. Logan’s report was centered around an interview with Dylan Davies, a man who claimed to have been a witness of the attacks; it was later revealed that he had not been present that night. In retracting the story, Logan said “We were misled and we were wrong.” The Associated Press The internal CBS review of the incident concluded Logan and her 60 Minutes colleagues should have done a better job checking out Davies’ story before it went on the air. The internal review also said that a speech Logan made in urging the U.S. to take action in response to the Benghazi raid represented a conflict of interest for a reporter later doing a story on the incident. Deadline Hollywood CBS declined to provide any more information about Logan’s return, such as when Logan will be seen on the air and what type of stories she is working on. The newsmag returns to original reports in the fall. Variety Logan is best known for her work as a foreign correspondent, filing many reports from dangerous areas, including Afghanistan and Iraq. Before formally joining CBS News in 2002 as a 60 Minutes II correspondent, Logan already had 14 years of journalism experience, including 10 years in the international broadcast news arena. She served as a correspondent for GMTV, the weekday morning news program of Great Britain’s ITV, and as a freelance correspondent for CBS News Radio, a role that included occasional appearances on the CBS Evening News.

Read more

USA Today Adds Digital Etiquette Columnist

BrucePetrowPicIt’s nice to see an advice columnist entering the pages of a daily newspaper full of life, rather than hearing about another such Dear-Blank journalist exiting, full of fatigue.

Steven Petrow officially introduced himself to USA Today readers yesterday. His column “Your Digital Life” will appear online Mondays and Fridays, with one or the other of these also being reprinted in the paper’s USA Weekend section:

I’m here to help. For more than a decade I’ve penned manners columns for the Washington Post, the New York Times and other magazines and websites. I’ve also written five etiquette books and am now working on my sixth, Mind Your Digital Manners: Life In An Age Without Rules

Read more

Morning Media Newsfeed: WH Probes CIA Press Leak | Katz, Lenfest Win Inquirer Bidding | New Abramson/NYT Details

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

White House Launches Probe Into CIA Station Chief Disclosure (Politico)
The White House has launched an investigation into how the name of the CIA’s station chief in Afghanistan was released to the press Sunday during President Barack Obama’s surprise visit to U.S. troops there, officials said. TVNewser White House counsel Neil Eggleston will oversee the investigation. FishbowlDC On Sunday as President Obama spoke at Bagram Air Base in Afghanistan, a pool report sent to upwards of 6,000 journalists included the name of a CIA station chief in the country, as one of many briefing the President during his visit. HuffPost The Washington Post’s Scott Wilson, who wrote the pool report, had received the list from White House officials. Wilson included the list as part of a pool report from Obama’s visit to Afghanistan that was distributed Saturday by the White House press office, which later sent out a revised version not including the station chief’s name. Despite the pool report appearing in thousands of inboxes, all major news outlets have continued to withhold the covert agent’s name at the government’s request. Time The CIA official operates under a cover, though their identity is known to the Afghan government. The release of the name is not only a faux pas in intelligence circles, but could jeopardize the CIA officer’s career and safety.

Read more

Morning Media Newsfeed: WaPo Finds New HQ | Journo Killed in Ukraine | FCC Plan Advances

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

Washington Post Publisher Announces Newsroom Move to One Franklin Square (FishbowlDC)
Washington Post publisher Katharine Weymouth announced in a memo to staff the paper’s relocation to One Franklin Square. HuffPost One Franklin Square is located in downtown Washington, D.C. Weymouth said that the move is set for 2016 and the new location is expected to be “a more efficient and collaborative space.” Poynter / MediaWire The new digs are about three blocks from the news organization’s current location. The Washington Post / Digger The selection of the building followed a real estate hunt that began in February of last year before Jeff Bezos, founder of Amazon.com, acquired the newspaper in October. Washington Business Journal / Breaking Ground The Post signed a long-term lease with Hines Interests LP for the space in the West Tower of 1301 K Street NW. The Post has been working on a deal with Hines for some time now.

Read more

Morning Media Newsfeed: NYT Axes Abramson | Snowden Book Rights to Sony | CBS Touts Tradition

Click here to receive Mediabistro’s Morning Media Newsfeed via email.

The New York Times Replaces Abramson as Executive Editor (NYT)
Jill Abramson has been dismissed as executive editor of The New York Times and is being replaced by Dean Baquet, the managing editor, an abrupt change in leadership at one of the nation’s largest daily newspapers. FishbowlDC Abramson served as executive editor since 2011 and was the first woman in the role. According to the Times‘ coverage of the announcement, Arthur Sulzberger Jr., the publisher of the paper and the chairman of The New York Times Company, told a stunned newsroom that had been quickly assembled that he had made the decision because of “an issue with management in the newsroom.” Politico / Dylan Byers on Media Despite significant achievements, Abramson’s tenure was marred by tension with Sulzberger and disagreements with Times Co CEO Mark Thompson, who took an unprecedentedly hands-on approach to managing the paper’s editorial resources. Abramson also suffered from perceptions among staff that she was condescending and combative. Mashable Abramson previously served as the Times‘ Washington bureau chief and managing editor before taking the executive editor role. People with knowledge of the Times newsroom said some staffers questioned how much Abramson enjoyed running the paper. She was sometimes conspicuously absent from the newsroom; one notable occasion was the day after Hurricane Sandy slammed into the New York region. New York Post / AP Baquet, 57, who is the first African-American to hold the newspaper’s highest editorial position, received a Pulitzer Prize for investigative reporting in 1988. Baquet originally joined the Times in 1990 as a reporter and held positions including deputy metropolitan editor and national editor. He left the paper for the LA Times in 2000, where he served as managing editor and then editor. Baquet rejoined the Times in 2007 and was Washington bureau chief before becoming the managing editor for news in Sept. 2011. FishbowlNY Former FishbowlNY editor Dylan Stableford was prophetic when he covered a breakfast event in 2008 and wrote: “Dean Baquet looked an awful lot like the next executive editor of The New York Times.” The New Yorker / Currency As with any such upheaval, there’s a history behind it. Several weeks ago, I’m told, Abramson discovered that her pay and her pension benefits as both executive editor and, before that, as managing editor were considerably less than the pay and pension benefits of Bill Keller, the male editor whom she replaced in both jobs. “She confronted the top brass,” one close associate said, and this may have fed into the management’s narrative that she was “pushy,” a characterization that, for many, has an inescapably gendered aspect.

Read more

NEXT PAGE >>